Graffiti workshop voor #motofoto winnaars
Graffiti is een kunstvorm die je elke dag op straat kunt tegenkomen. Op zaterdag 3 december konden de winnaars van de #motofoto wedstrijd met het thema #Streetart van september kennismaken met deze vorm van kunst
In de expositieruimte van Molotow Brussels kregen de winnaars een workshop van Graffiti-artiest en motograaf @wafalosta. Daar leerde hij alle deelnemers de kneepjes van deze kunstvorm. Zoals met veel dingen in het leven zijn er basis principes die je moet toepassen voordat je van start kunt.
Alles begint met een idee!
Bedenk eerst je ideeën, wat precies wil je gaan spuiten op de muur.
Het is niet verstandig om je tags en pieces in één keer op de muur te spuiten. Het is beter om eerst even op een papier te schetsen wat je wilt gaan maken. Zo kun je nog aanpassingen doen, zonder dat het meteen op de muur staat.
Spuitbussen
Zonder spuitbussen geen graffiti! Je kunstwerk wordt het mooiste als je meerdere kleuren kunt gebruiken, het liefst meer dan vier. Het is in ieder geval handig om donkere kleuren te hebben voor de omlijning en lichte kleuren voor het aanbrengen van accenten om het geheel tot leven te laten komen.
Oude kleding
Als je graffiti gaat spuiten is het natuulijk niet zo verstandig om je beste kleren aan te trekken. Hoe voorzichtig je ook bent, ce nevel uit een spuitbus kan makkelijk op je kleding komen en graffitivlekken krijg je er niet meer uit. Zorg daarom voor oude kleding.
Muur of wand
Tot slot is het natuurlijk belangrijk dat je een goede locatie hebt om te spuiten. Houd ermee rekening dat graffiti spuiten is niet overal toegestaan.
Ready, set, Go! Maar eerst, spuitbus controle
Er zijn veel sleutelelementen voor graffiti, dat spreekt voor zich, maar het belangrijkste element in de vaardigheden van een graffitischrijver is de spuitbus.
Met spuitbus controle krijg je niet alleen een beter gevoel voor de materialen, maar kun je ook alle effecten en technieken toepassen waarnaar je op zoek bent.
Als je begint als graffitischrijver is het best lastig om gevoel te krijgen hoe een spuitbus op de beste manier te gebruiken, welke afstand je ten opzichte van de muur moet innemen en met welke snelheid je moet bewegen.
Maar je dient ook rekening te houden met de druk van de spuitbus omdat een hoge of lage druk bepalend is voor snelheid waarmee je moet werken. Als je namelijk een hogedruk graffiti hebt en je hand langzaam beweegt, zul je heel veel druppels krijgen. De meeste mensen proberen dat over het algemeen te vermijden om zij hun lijnen scherp willen houden.
Snelheid & afstand
Naast de snelheid moet je ook rekening houden met de afstand tussen de spuitbus en de muur. Want met meer afstand tussen je spuitbus en de muur, hoe dikker en transparanter de lijnen worden. Dit is trouwens wel een super goede tactiek om flares en fades te doen.
Als je je spuitbus dichtbij de muur houdt, heeft het precies het tegenovergestelde effect: het wordt dunner, strakkere en vollere lijnen. Dit is perfect voor wanneer je contouren wilt neerzetten om later in te kleuren.
Bovendien speelt de keuze voor de cap (het spuitknopje) een belangrijke rol in hoe je een aantal van effecten kunt realiseren. Zo is het buitengewoon belangrijk om in gedachten te houden dat als je ‘fat caps’ gaat gebruiken in je werk, de verf uit je spuitbus zal komen als een soort van een brandslang. Zorg er dan voor dat je je hand snel beweegt of de spuitbus verder weg van de muur houdt om de verf wat tijd te geven om uit de spuitbus te komen.
Wil je juist dichter bij de muur kunnen spuiten, dan kan je het beste een ‘dunne cap’ gebruiken. Je zult merken dat wanneer je met een dunne cap te ver van de muur staat, de verf er zwak, mager en niet goed uitwaaiert uitkomt. Het lijkt dan bijna op water.
“Om de lijnen strak en recht te houden, plaats je je hand direct voor de muur met de spuitbus naar voren gericht. Een belangrijk ding om altijd in gedachten te houden is om de spuitbus niet te laten wankelen. Als je hand op enige wijze van links naar rechts beweegt, zal de richting van de spuitbus gaan op een manier die je niet wilt. Het is erg belangrijk om de spuitbus te allen tijde op dezelfde afstand van de muur te houden.” -WAF
De afwerking van letter structuren en stijlen
De afwerking doen we met zwarte en witte verf, dit om het contrast van de letters en tekeningen te vergroten, maar ook om details weer te geven in het werk. Bijvoorbeeld rond de batwing (het Motorola logo en ons centrale punt) werkten we met zwart die alle letters van de namen van de deelnemers aan de workshop met elkaar te verbinden op een egale achtergrond. Wit gebruikten we dan weer om slagschaduwen te maken en om een ‘nevel’ na te bootsen.
Aan het einde van de middag hebben alle prijswinnaars en aanstormend kunstenaars een prachtige ‘piece’ gerealiseerd op de muur van Molotov.